Viggen veckobrev

Viggen vecka 10
Jag vill tacka för ett fint möte i tisdags. Det är viktigt att mötas och diskutera viktiga frågor. Vi vill alla samma sak och det är att era barn ska få en bra, rolig och härlig tid i skolan.
Men framförallt att de känner trygghet och tillit.
Det ska vara roligt att komma till skolan!
Hör gärna av er om det är något ni undrar över eller känner att ni behöver tala med mig om. Det går alltid bra att meila mig,

maria.aberg@edu.sigtuna.se

Längst ner i brevet så finns viktig information om nästa vecka.


En inblick i viggens vecka

Vi undersöker tid!

Vad är tid?
Hela våra dagar är inrutade efter tid och vi säger ofta,
snart, om en stund eller om fem minuter…
Men vad betyder det och hur vet man hur lång tid dessa begrepp är?

Vi står på ett ben i 1 minut och känner efter om det känns som lång tid eller kort tid. Vi tar sedan och hoppar jämfota i 1 minut och jämför om det kändes som lång eller kort tid.
Barnen tyckte olika.

Med hjälp av timglas och klockan mäter vi hur lång tid olika saker tar och om hur lång tid det är kvar till rasten, idrotten, eller fruktstunden.

Viggens värdeord
– trygghet – tillit – gemenskap – delaktighet – alla vi tillsammans

På idrotten talade vi om varför det är viktigt att röra på sig. Fler av barnen visste inte varför vi ska ha idrott och andra menade att det har man för att det är roligt.
Självklart ska träning och idrott vara roligt och lustfyllt.
Ett av barnen ville absolut inte ha idrott.
– Det är tråkigt!
Men när vi varje dag avslutar dagen med något som varit roligt, bra spännande eller överraskande, så sa samma barn att idrottslektionen varit det roligaste på hela dagen. 
Vi hade verkligen super roligt tillsammans och det var ett härligt samarbete under hela tiden.

Idag skrev vi en saga tillsammans på tavlan. Vi upptäckte att det fanns en fråga i texten och då fick vi lära oss hur man i text vet att det som står är en fråga. Vad är ett frågetecken, hur ser det ut??? 
Sedan fick de tillsammans eller enskilt rita karaktärerna. Många av barnen ritade även var sagan utspelade sig.

 

Vecka 11

Måndag
Vi går till skogen. Vi kommer lämna skolan redan 8:45. Tänk på att ta med varma och gärna extra kläder i barnens ryggsäckar

Tisdag
Vi arbetar vidare med vår saga,
Klassråd

Onsdag
Idrott
Hela skolan firar S:ta Gertrudsdagen

Torsdag
Vi åker till kulturskolans uppfinnarverkstad kl. 9:30

Vi önskar er alla en riktigt härlig helg

 

Vecka 6

Hej alla viggen föräldrar och barn!

I måndags trotsade vi kylan och gick till vår skogsplats. Det var en skön stund att få komma ut i skogen och barnen fick äntligen visa mig sin skogsplats. De visade sin koja de byggt och den stora stenen och hur man tar sig upp på den. Vi letade även spår i snön. Det var inte så lätt att veta vad för spår som hör till vilket djur.

Under samtal i klassen berättade Erik om hur han snorklade och såg en massa olika fiskar när han var på semester. Han berättade att det finns en fisk som kan bli 4 meter. Vi tog och mätte hur långt det är och alla förundrades över hur långt det var. Utifrån barnens fascination över fiska, hajar, valar och delfiner som finns i våra hav, har vi börjat läsa, titta och rita några av dem.

     
Den här veckan har vi lärt oss mycket om valar.
Vi kommer att börja varje dag med att alla får ett uppdrag under dagen om att uppmärksamma något som de under dagen tycker varit bra, roligt, spännande eller lärorikt. När vi sedan avslutar dagen får alla säga något positivt som de vill uppmärksamma.

Vecka 7
Måndag
Vi går till skogen.
Tänk på att ta med er varma kläder och ryggsäck.

Tisdag – Fredag
Vi arbetar vidare med vad som finns i våra vatten/hav.
Vi fokuserar på bokstaven F som i fisk, H som i haj och V som i val.
Ambassadörerna kommer med ytterligare uppdrag, som ska sprida god gemenskap och trygghet för oss alla i skolan.

Onsdag
Idrott
Alla hjärtans dag – utställning, med fokus på något som symboliserar gemenskap

Vi önskar er en riktigt fin helg, vänliga hälsningar Mia och Jossan

 

Vecka 5

Hej alla Viggen föräldrar och barn!

Den här veckan har bara rusat fram och vi har nog haft alla väder, från snö och kallt, sol, till snömodd och vatten.
Vi har fortsatt att arbeta med språkljuden och lyssnat till vilka ljud som låter lika i början och i slutet av orden.
Vi har påbörjat en fyrstegssaga, i smågrupper om 2-3 stycken. Här är fokus på samarbete, samt en sagas uppbyggnad i form av:
Det var en gång – beskrivning av karaktärer – något som händer och ett avslut. De har både fått vara författare och illustratörer till sina sagor. Vi kommer fortsätta med dessa framöver och utveckla dem ännu mer.                   

 

Måndag;
Vi går till skogen, kl. 9:00

Tisdag;
Klassråd
Vi arbetar vidare med vårt projekt inför alla hjärtans dag – vi gör sammarbetsövningar, samt vårt Alla med projekt, som innebär att vi lyfter vårt värdegrundsarbete.

Onsdag;
Idrott

 

Obs!
Tänk på att ta med gymnastikkläder och handduk på onsdag, samt se över att barnen har ombyteskläder, då de gärna undersöker våra vattenpölar och leker i snön J

Vi planerar att åka skridskor onsdag den 14/2 i skridskohallen. Om ni har extra skridskor att låna ut till detta tillfälle, så blir vi jätteglada.

Tack för den här veckan!

Min mailadress är:
maria.aberg@edu.sigtuna.se

Vi önskar er alla en riktigt fin helg!

 

Vecka 4

Hej föräldrar och barn på Viggen!

Nu går veckorna fort och som tur var passade vi på att njuta av snön, den lilla tid vi hade möjlighet för det.

Vi har fortsatt utforska den geometriska formen cirkel och cylinder. Titta gärna på den dokumentation som går att finna på väggen utanför Viggens klassrum. Bokstäver vi uppmärksammar just nu är bokstäverna O, C och D, eftersom de har formen av en hel cirkel och halvcirklar.

Våra ambassadörer i klassen, Alla med! Är Linn och Irma, vårt första uppdrag är att uppmärksamma vår matpersonal, genom att se dem i ögonen och tacka för maten, något våra barn tar på stort allvar.

Ni behöver lägga till mig på bloggen, så ni kan följa mig där. Mitt användarnamn är mariaab

 

Måndag – Fredag

Vi fortsätter utforska:

  • Vi ska börja veckan med att alla får en hemlig kompis. Man drar en kompis namn och under veckan ska man vara extra snäll och hjälpsam mot sin kompis. I slutet på veckan får barnen gissa vem deras hemliga kompis varit.
  • Geometriska former, dess funktion och olika egenskaper.
  • Matematiska och språkliga begrepp som lätt – lättare, tung – tyngre. Stor – större, liten – mindre
  • Naturvetenskap – friktion – olika materials funktion – barnen får ställa hypoteser som de sedan får pröva och ompröva
  • Vi fokuserar främst på bokstaven O, men även C och D
  • Vi lyssnar till språkljud som börjar på samma ljud.
  • Vi samlar barnens tankar om månen, den har olika form, vad kan det bero på?

Onsdag

  • Vi har idrott, tänk på att packa ner gymnastikkläder och handduk

Trevlig helg önskar vi på Viggen

 

Viggen brev v.3

Hej!

Tänk att det äntligen blev lite vinter, snön kom! Det blir så mycket ljusare och roligare ute. Vi passade på att leka i snön ute på ängen, krypa, kasta, bygga, forma och spåra. I tisdags fick klassrummet en ansiktslyftning, kom gärna in och titta. Vi har valt nya elevrådsrepresentanter för terminen, Milo och Elin, lycka till! Som tar över från Molly och Asha, bra jobbat tjejer!

 

  

Onsdagens idrott handlade om bollar, kasta och pricka stora bollen gav poäng! Ser ni formen, klot liknar faktiskt en annan form vi jobbat med under veckan. Vi ska vara med i Alla-med fadderomgång. De äldre eleverna på skolan har som har deltagit tidigare i projektet har gått en utbildning för att utbilda de yngre eleverna på lågstadiet och förskoleklasserna.

ALLA MED –PROJEKTET 2018

Syftet med Alla med utbildningen är att stöda en utveckling mot en artigare och mer samarbetsvänlig skola och arbeta för att eleverna i de olika klasserna ska känna en större trygghet och på det sättet kunna lära sig bättre. Genom att utbilda två ambassadörer/klass, som får konkreta uppdrag att utföra varje vecka under fyra veckor. Ambassadörerna berättar om uppdraget i klassen under lärarens ledning och tillsammans försöker man få så många som möjligt i klassen att utföra uppdragen. En artigare, tryggare och mer samarbetsvänlig skola får man genom att arbeta med konkreta beteenden som visar artighet, omtanke och samarbete t ex att samla på tre tack under veckan eller att berömma tre personer i skolan under veckan för något de gjort.

Våra ambassadörer blir Linn och Irma, lycka till, det här blir spännande! Under torsdagen övade vi samarbete, antal och siffror. Barnen fick sortera sifferkort i ordning och visa med bilder eller plockisar hur många siffran visar.

 

Inför vecka 4

Måndag: Skogen, kläder efter väder

Tisdag: Geometriska former

Onsdag: Idrott, ombyte och handduk med

Torsdag:

Fredag:

Obs! Tipsar er att läsa fritids information vid fönsterväggen, i hallen. Markera gärna i listan om barnen har hjälm och skridskor.

Vi önskar er en trevlig helg! / Linda, Mia, Anette, Jossan och Michelle